16.2.2017

Cvičení v těhotenství

Jako nastávající otec mám bezprostřední zkušenost s těhotnou ženou, jejími stesky a potřebami. Vzhledem k mému zaměření se soustředím zejména na pohybovou stránku těhotné ženy. Jelikož je zdravá pohybová aktivita potřebná po celý život, je nedílnou součástí i období těhotenství. Pokud pohyb nepoškozuje, nepřetěžuje, či neohrožuje matku a dítě, je možné dělat „cokoli“. Přeci jen toho, hlavně ve třetím trimestru těhotenství, příliš nezbývá:).

Internet je plný článků a návodů ke cvičení pro těhotné. K těm nejvíce rozšířeným programům patří jóga pro těhotné, pilates, plavání a cvičení s velkými míči. Dále se můžete setkat se speciálními programy cvičení pro těhotné. Osobně dávám přednost pohybovým aktivitám provozovaným venku. Stejně tak by jste se měli hýbat i v těhotenství. Nejjednodušším způsobem cesty k pohybu je správná chůze spojená s venkovní „workoutem“, cvičením v přírodním prostředí, nebo za využití stále více se objevujících hřišť s hrazdami, kladinami a dalšími cvičebními pomůckami.

Těhotná žena má samozřejmě specifické dispozice k pohybovým aktivitám. Její tep, by neměl být příliš vysoký, aby hypertenze neohrozila zdravý vývoj dítěte. Tep by se měl pohybovat kolem 140 /min. Nastávající maminka by neměla mít pocit vyčerpání, točení hlavy, mdlob, bolesti břicha a hlavy, dušnosti, nestability, bolesti v oblasti břicha a pánve, náhlých změn teploty, vaginální výtok aj. Zkrátka při ztrátě Vašeho komfortu, přestáváte cvičit a blíže se věnujete nastolenému problému. Naopak cvičení Vám pomůže od bolestí zad a kloubů, pozitivně ovlivní pocit těžkých nohou a jejich otékání, preventivně působí proti vzniku těhotenské cukrovky optimalizací metabolismu, odbourává stres a zlepšuje náladu. V neposlední řadě již trénuje mladý organismus a zlepšuje předpoklady pro budoucí zdravý pohyb dítěte. Pokud si nejste jisté ve svém pohybovém snažení, vyhledejte odbornou pomoc u těch, kteří mají se cvičením v těhotenství zkušenosti. Fyzioterapeuti, výživový poradci, lékaři a lektoři cvičení pro těhotné.

Zdravý pohyb je nedílnou součástí těhotenství, jde ruku v ruce s výživou. Neplatí pravidlo, že by nastávající maminka měla jíst za dva. Měla by jíst vyváženě, zdravě a s mírou. Přeci jen „krmí“ i svou nastávající ratolest. Výživa v těhotenství je ale již jiné téma, než téma tohoto článku.

Jsem přesvědčen o tom, že pokud člověk, ale i nastávající matka, poslouchá své pocity a potřeby, snaží se „číst“ svůj organismus, tak se dopídí správného směru. Specifika, daná individuálně, je vhodné řešit s odborníkem, tedy fyzioterapeutem, výživovým poradcem a v neposlední řadě lékařem.

Mé doporučení pro těhotenský zdravý pohyb tedy jsou správná životospráva, dostatek adekvátního pohybu a samozřejmě i emoční působení na plod. Protože už i plod vnímá. Smyslová vnímání se začínají tvořit na začátku druhého trimestru těhotenství, ale vnímat začíná dítě až ve třetím trimestru.

Mgr. Karel Kupec Fyzioterapie

12.1.2017

Přetěžování dětí v mladším školním věku a jeho kompenzace

Jako rodič, jehož dítě se přibližuje předškolnímu věku, jistě přemýšlíte, jaký sport a pohybová aktivita jsou pro Vaši ratolest…

Více zde
9.11.2016

Na co si dát pozor při výběru dětských bot

   Přemýšleli jste někdy o tom, jaké boty pořídit svému dítku, aby jste neudělali chybu a umožnili zdravý vývoj nohy Vašich dětí? Poslední…

Více zde
Více článků

Objednat