12.1.2017

Přetěžování dětí v mladším školním věku a jeho kompenzace

Jako rodič, jehož dítě se přibližuje předškolnímu věku, jistě přemýšlíte, jaký sport a pohybová aktivita jsou pro Vaši ratolest nejvhodnější. Hrubá motorika dítěte dozrává ve 4 letech a jemná v 6 letech věku. Tyto hodnoty jsou spíše orientační a neznamenají, že po dovršení výše zmíněných věků je vhodné na dítě navalit tréninky jako u starších dětí nebo dospělého.

Dítě je od přírody hravý tvor a tak by se k němu mělo přistupovat i stran sportu. Pohybová aktivita musí dítě bavit, musí být pro něj hrou. Uzpůsobení tréninku je tak orientované na zábavu, kterou pohyb přináší. Dítě si tak osvojí návyk, že pohyb mu dělá radost a baví ho. To je ten vnitřní motor, který se v útlém věku zažehne a motivuje nás ke správnému pohybu celý život.

Pokud zvažujete, který sport je pro Vaše dítko vhodný, měli byste se držet jednoduchých pravidel. Vyvarujte se jen a pouze jednostranným sportům. Pokud už se Vy a Vaše dítě pro takový sport rozhodnete, měl by být součástí přípravy i kompenzační pohyb, potažmo pohybová aktivita. Pěstujte u svých dětí pohybovou košatost. Dítě musí umět správně plavat, běhat, bruslit, lyžovat, střílet na koš, kopnout do míče atd. Nejde o to, jestli výše zmíněné sporty bude provozovat, ale už pouhá zkušenost s těmito pohybovými aktivitami posouvá jeho uvědomění a “používání“ vlastního těla dál na vývojovém žebříčku.

Časová dotace MŠČR 2 hodiny tělocviku týdně je sama o sobě tristní. Je to velice málo. Nehledě na nezaručenou kvalitu vedení hodiny tělocviku. Dítě by mělo mít pohybovou aktivitu zhruba 60-90 minut denně. Samozřejmě závisí na individuálních předpokladech dotyčného dítěte, únavě, jednostrannosti aktivity atd. Ideální je, aby vše probíhalo formou hry. Dítě se nenadchne a nenamotivuje tím, že se ve sprintu na 50m zlepší o 0,2 s, nebo že hodí o metr dál kriketovým míčkem. Nadchne se tím, že běží, hází a baví se tím jen pro tu radost z pohybu. A ta mu musí zůstat ideálně celý život. Pokud už ho daná aktivita omrzí, je důležité změnit činnost. Může to být formou nové hry, soutěže, nebo sledováním dané aktivity z videozáznamu.

U dětí 6-11 let starých, je nevyvinuta kostra, nesmíte tedy dítě přetížit, soustředěnost dítěte je orientována spíše na jednotlivosti, ne na souvislosti. Soustředění v jeho maximální výši trvá asi 5 minut, dítě je impulsivní, hned se nadchne, hned zájem zase opadne. Soutěživost a hra jsou nedílnou součástí, možná i hlavní, celého tréninku. Postupně vedeme dítě od spontánního pohybu ke specializovanému pohybu, charakteristického pro daný sport. Nicméně různorodost a kompenzace jsou stále nedílnou součástí sportovní přípravy. Kompenzovat jednostrannost je potřeba v každém věku, celý život. V tomto období, 6-11 let, se rozvíjí zejména koordinace a rychlost, trénink by neměl být veden silovým směrem. K pozitivní motivaci také patří příklad trenéra. Dítě se s ním ztotožňuje a poznává ve svém životě novou autoritu.

Na závěr bych rád zdůraznil hlavní myšlenky tohoto článku. Dbejte při volbě tréninku na to, aby v něm byla obsažena hravost, soutěživost, pohybová košatost, motivace, kompenzační pohyb a hlavně radost.

Mgr. Karel Kupec Fyzioterapie

6.4.2017

Pohybová terapie mladé slečny po onkologickém onemocnění

Zhruba před třemi měsíci, jsem začal dojíždět za jedenáctiletou slečnou, která si vytrpěla dosti zatěžující onkologické onemocnění stehenní…

Více zde
10.10.2017

První půlrok života dítěte a jeho úskalí

Mnozí z vás jistě mají dítě a v jeho prvních měsících a letech života jste si pokládali otázku, zda se hýbe jak má. Jedna věc je, jak je…

Více zde
9.11.2016

Na co si dát pozor při výběru dětských bot

   Přemýšleli jste někdy o tom, jaké boty pořídit svému dítku, aby jste neudělali chybu a umožnili zdravý vývoj nohy Vašich dětí? Poslední…

Více zde
Více článků

Objednat